svētdiena, 2014. gada 14. decembris

Pārskats par pieturzīmju lietojumu vienkāršā teikumā


Ar pieturzīmēm jāatdala
Piemēri
Vienlīdzīgi teikuma locekļi
Madaras, kumelītes, pelašķi – visas puķes var pīt Jāņu vainagā.
Atkārtotie vārdi
Pinu, pinu vainadziņu.
Lēni jo lēni plūst upe.
Savrupināti apzīmētāji vai savrupināta apzīmētāju grupa
Pie apvāršņa paceļas saule – spoža un karsta.
Pie apvāršņa paceļas saule – tik ļoti spoža un karsta.
Savrupināts pielikums vai pielikuma grupa
Ezis, gudrinieks, savāca savā paslēptuvē veselu kaudzi sausu lapu.
Suni, savu mīluli, viņa atgrūda.

Savrupināts teikuma priekšmets
Ūdens – tā ir dzīvība.
Savrupināts papildinātājs
Raini - to es esmu daudz lasījusi.
Dullie – tiem pieder viss.

Savrupināts apstāklis vai apstākļu grupa
Jūrā, iepretim upes grīvai, labi ķērās taimiņi.
Ceturtdien, rīt, ir ķīmijas olimpiāde.
Puisis cītīgi tuvojās mērķim - solīti pa solītim.
Vakar, saulrieta laikā, pie debesīm varēja manīt zvaigznes.
Divdabja teiciens
Skolotāja ienāca klasē, teikdama: „Rīt būs kontroldarbs.”
Meitene gāja pa ceļu, domādama savu domu.

Uzruna
"Labrīt, vecmāmiņ!" Sarkangalvīte teica un nāca iekšā.
"Labrīt, meitiņ!" vilks atteica vecmāmiņas balsī un vaidēja.
Uzrunas grupa
Mīļais draugs, paliec sveiks!
Izsauksmes vārds
Ak, cik skaisti!
O, tu lieliski izskaties!
Partikulas
„Jā!”
„Nē!”
„Lūdzu!”
Jā, man patīk zīmēt!
Nē, šis mētelis nav mans!
Lūdzu, piezvani man!
Iespraudums
Pēc manām domām, tā ir lieliskākā ideja, kādu man jebkad gadījies dzirdēt.
Mūsu mežā aug dažādas sēnes, piemēram, bērzlapes, gailenes, baravikas un bekas.
Man patīk pavasara puķes, konkrētāk narcises un frēzijas.
Iestarpinājums
Mans mīļākais daiļdarbu autors ir Rainis (īstajā vārdā Jānis Pliekšāns).


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru